چه تعدادی رنگ سفید در رنگ روغن داریم؟

هنگام انتخاب یک رنگ روغن سفید برای گنجاندن در پالت خود، لازم است بدانید چه رنگ های سفیدی وجود دارد تا متناسب آنچه که از رنگ سفید انتظار دارید آنرا  انتخاب کنید. اگرچه ممکن است همه آنها در ظاهر شبیه به هم به نظر برسند، اما ویژگی های مشخصی وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. در اینجا ما اطلاعات مفیدی را گردآوری کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند رنگ سفید مناسب برای پالت خود را انتخاب کنید.
نقاشان رنگ روغن با طیف گسترده ای از سفیدها روبرو هستند. نقاشان آبرنگ برای ایجاد کنتراست و طیف رنگی تنها به رنگ سفید کاغذ تکیه می کنند و هنرمندان اکریلیک معمولاً فقط دو یا سه رنگ سفید برای انتخاب دارند. از آنجایی که نقاشی رنگ روغن سابقه طولانی تری دارد، تعداد زیادی سفید برای پاسخگویی به نیازهای مختلف نقاشان رنگ روغن ایجاد شده است.
انتخاب رنگ سفید مناسب، پایه اصلی پالت هر نقاشی است چرا که رنگ سفید بخش بزرگی از رنگی که روی بوم شما ختم می شود را تشکیل می دهد. بسیاری از هنرمندان، به ویژه مبتدیان، یک تیوب سفید را برمی دارند و تصور می کنند که همان رنگ کار سفیدهای موجود دیگر در بازار را انجام می دهد، که در واقع اینطور نیست. یادگیری تفاوت بین خواص سفیدهای مختلف موجود در بازار به شما در انتخاب رنگ سفید مناسب کمک می کند.

در متن آماده شده مروری بر رنگ های سفید در طول تاریخ نقاشی داشته ایم و برخی از رنگ های سفید را که امروزه در دسترس نقاشان معاصر هستند مقایسه کرده ایم.

قبل از اینکه رنگ سفید را برای گنجاندن در پالت خود انتخاب کنید، بسیار مهم است تا چند سوال از خود بپرسید. از رنگ سفید چه انتظاری دارید و برای چه کاربردی می خواهید از آن استفاده کنید؟ فکر کردن در مورد ویژگی هایی که برای کار شما با ارزش ترین هستند به شما کمک می کند تا انتخاب های خود را به میزان قابل توجهی محدود کنید.

برخی از این سفیدها ممکن است با نام‌های کمی متفاوت از برندی به برند دیگر باشند، اما اکثر نام‌ها ثابت خواهند ماند. اگر به صورت کلی بخواهیم در مورد رنگ های سفید صحبت کنیم رنگ های سفید به 4 گروه اصلی تقسیم می شوند:
رنگ های حاوی سرب: فلیک وایت، سرامیک وایت، فاندنشنال وایت، سیلور وایت
رنگ های حاوی تیتانیوم: تیتانیوم وایت.
رنگ های حاوی زینک یا روی: زینک وایت، پرمننت وایت.
رنگ های سفید شامل مخلوط گروه های بالا باهم: میکسنگ وایت، آنتیک وایت، زینک میکسینگ وایت، ترنسپرنت وایت.

رنگ سفید یکی از اولین رنگدانه هایی بود که توسط هنرمندان مورد استفاده قرار گرفت و اولین رنگ های سفید مبتنی بر سرب برای اولین بار در یونان باستان معرفی شدند. آنها شاید قدیمی ترین رنگدانه های تولید شده در جهان باشند. استفاده از آنها در طول دوره رنسانس به طور فزاینده ای رایج شد و رنگدانه های سربی در بیشتر نقاشی های کلاسیک اروپایی رایج شدند. سفیدهای حاوی سرب انعطاف پذیر و بادوام بودند، بنابراین هنرمندان نگران ترک خوردگی رنگ خود نبودند.
رنگهای روغن سفید اصلی بر پایه سرب عبارت بودند از:

Flake White

نوعی سفید سنتی مبتنی بر سرب است. انعطاف پذیر، بادوام و با سرعت خشک شدن بالا. این رنگ سفید مورد علاقه بسیاری از هنرمندان بوده و در پالت رنگی آنها وجود دارد. روی به این سفیده اضافه شد تا غلظت آن بهبود پیدا کند، این رنگ گرمتر از تیتانیوم وایت است و پایداری و غلظت بیشتری دارد.

نکته: شرکت وینزور در حال حاضر این رنگ را بر پایه تیتانیوم مات و بر اساس فلیک وایت سنتی اما بدون سرب سمی تولید کرده است.

سفید سرامیک/ Ceramic White= Chemnitz White

سفید سرامیک نیز از سرب ساخته شده است، اما روی به رنگ اضافه نشده است تا بر غلظت آن تأثیر گذارد. این رنگ سفید به طور مشخصی رشته ای تر است و توسط هنرمندانی که ترجیح می دهند از رنگ سربی خالص استفاده کنند انتخاب می شود. این رنگ شبیه به رنگدانه هایی است که توسط استادان قدیمی استفاده می شد. این رنگ سفید سریع خشک می شود.
رنگ بسیار پایدار است. علاوه بر این، در سایه سفید (سفید)، قدرت رنگ‌آمیزی (قدرتی که آن را سفید می‌کند)، قدرت محو کننده (قدرتی که رنگ زیر را پنهان می‌کند) و زنده بودن یا شفافیت ترکیب رنگ‌ها (روشنی یا شفافیت در مخلوط کردن سفید با رنگهای دیگر) عالی است. این رنگ ایده آل مقاوم در برابر نور بوده و زرد نمی شود، و بدون محدودیت ترکیب با سایر رنگ ها است.
رنگدانه: اسید تیتانیک استرانسیوم(titanic acid strontium )/ مدیوم: روغن خشخاش(poppy oil)

سفید پایه/ Foundation White

رنگ سفید پایه مات و پایدار بوده و در مقابل نور مقاومت دارد. روی به رنگ سفید اضافه شده تا غلظت آن را تقویت کند(بیشتر از رنگ (Flake White با روغن بزرک سخت و سفت می شود و سریع خشک می شود، بنابراین برای رنگ آمیزی زیر سازی استفاده می شد. این رنگ سفید از نظر دمای رنگی گرم بوده و تمایل به زردی دارد. این رنگ جایگزین رنگ سفید زیرسازی بدون سرب است.
رنگدانه: سرب سفید و موارد دیگر (white lead, and more)/مدیوم: روغن بذر کتان(linseed oil)

سفید نقره ای/ Silver White

رنگ روغن سفید نقره‌ای یکی از اولین رنگدانه های تولید شده مصنوعی است. سرب این رنگ به خوبی با روغن (روغن بذر کتان کلد پرس)مخلوط شده تا ویسکوزیته یکنواختی پیدا کند. رنگ سفید نقره ای حاوی رنگدانه‌های خالص، دارای شفافیت عالی و کیفیت بالا و حفظ ضربه قلمو است.

سطح اعمال شده با سفید نقره ای بسیار پایدار بوده و هنگام استفاده به طور خالص یا در ترکیب با سایر رنگ ها بدون هیچ گونه ترک، ثابت باقی می ماند. با این حال، هنگام استفاده از آن باید توجه داشته باشید در ساخت آن از سرب سفید سمی به عنوان رنگدانه استفاده می شود. همچنین، به طور کلی لطفا از مخلوط کردن آن با رنگ های گوگردی مانند اولترامارین خودداری کنید. به این کار محدودیت ترکیب رنگ ها گفته می شود که به عنوان توضیحی برای جلوگیری از تشکیل سرب زانتاسیون (سیاه) از سرب و گوگرد بر روی تیوپ های رنگ که توسط هر شرکتی ارائه شده و نمایش داده می شود.
رنگدانه: سرب سفید(white lead)/ مدیوم: روغن خشخاش(poppy oil)

به دلیل تاریخچه هنری غنی رنگ‌های سفید مبتنی بر سرب، این رنگ ها همچنان توسط مرمت‌کنندگان هنر استفاده می‌شوند، اما با گذشت زمان صنعت از خواص مخرب و سمی‌ سرب بیشتر آگاه شد، تولیدکنندگان رنگ شروع به فرموله کردن جایگزین های بدون سرب مطمئن تری شدند و سفیدهای مبتنی بر تیتانیوم برای اولین بار در اوایل دهه 1900 به عنوان یک جایگزین امن تر معرفی شدند.

سفید تیتانیوم/Titanium White

سفید تیتانیوم پوشاننده ترین -opaque رنگ سفید و محبوب ترین رنگ سفیدی است که در بسیاری از پالت های نقاشی رنگ روغن پیدا می کنید. این رنگ درخشان تر از سایر رنگ ها است. سفید تیتانیوم نور زیادی را در مقایسه با سایر سفیدها بازتاب می‌کند که باعث می‌شود بسیار روشن‌تر به نظر برسد. می توان در مخلوط با سایر رنگها استفاده کرد هرچند گاهی تمایل به غلبه بر برخی ترکیب ها دارد. اگر مستقیماً از تیوب استفاده شود، ته رنگ بسیار کمی از نقاشی شما ظاهر می شود. بنابراین قطعا برای ایجاد جلوه های رنگی شفاف مناسب نیست. درجه غلظت آن اندکی از فلیک وایت کمتر است. دارای دمای رنگی و ته مایه خنثی است، دیر خشک می شود و زرد نمی شود و سرب ندارد.
رنگ سفید تیتانیوم پایدارترین قدرت پوشانندگی و قوی ترین اثر در تضعیف لکه های رنگی در بین انواع سفید دارد. بنابراین با ترکیب بسیار کمی از سفید با سایر رنگ ها ترکیب ملایم تری از آن رنگ خواهیم داشت. هیچ محدودیت رنگی در ترکیب با سایر رنگ ها ندارد و همچنین لایه رنگ شده با آن بسیار بادوام است. استفاده از آن در هر مرحله از نقاشی از زیر سازی تا تکمیل امکان پذیر است.
رنگدانه: سفید تیتانیوم(titanium white)/مدیوم: روغن خشخاش(poppy oil)

مزایای سفید روی چیست؟

در مقایسه با سایر رنگدانه های سفید، سفیدی بسیار تمیز و خنک ارائه می دهد.
رنگ سفید شفاف تری را ارائه می دهد، که آن را در مخلوط ها ملایم تر و لطیف تر می کند.
زردی را کاهش می دهد و مدیریت رنگدانه های سفید دیگر از جمله تیتانیوم سفید را بهبود می بخشد. در واقع به همین دلیل اغلب به رنگ روغن تیتانیوم سفید اضافه می شود.
پایداری در مقابل نور را بهبود می بخشد.
دیر تر خشک می شود، بنابراین زمان طولانی تر می شود از آن استفاده کرد.
از تشکیل کپک روی لایه رنگ را جلوگیری می کند.
بی نظیر است. هیچ رنگدانه سفید سرد دیگری با خواص مشابه سفید روی وجود ندارد.

سفید روی/ Zinc White

سفید روی رنگی نیمه پوشاننده که بر پایه رنگدانه های روی به عنوان رنگدانه غیر سمی در ساخت آن تولید شده است. سفید روی کمترین میزان opaque را در بین رنگ های سفید دارد که آن را به انتخابی ایده آل برای گلیزینگ، ایجاد رنگ های لعابی و ته رنگ تبدیل می کند. از آنجایی که غلظت رنگی کمتری نسبت به سفید تیتانیوم دارد، برای روشن کردن رنگ ها بدون غلبه بر آنها بسیار عالی است. هنگامی که مستقیماً از تیوب استفاده می شود، به دلیل شفافیت، بخشی از ته رنگ ها را نشان می دهد. این ویژگی باعث می‌شود از آن برای ایجاد رنگ های رقیق و ته رنگ‌ها بدون از بین رفتن شفافیت طبیعی رنگدانه‌ها استفاده شود. سفید روی رنگی سردی است. زرد نمی‌شود و سرب ندارد، به آرامی خشک می‌شود و افزودنی عالی برای بیشتر پالت‌ها است.
اکسید روی انعطاف‌پذیری رنگ را کاهش می‌دهد و انعطاف‌پذیری کمتر به معنای خطر ترک خوردن بیشتر  است. این شکنندگی در طول زمان ایجاد می‌شود و معمولاً در ماه‌های اولیه یک نقاشی مشخص نیست. استفاده از رنگ سفید روی به عنوان رنگ سفید اصلی در نقاشی توصیه نمی شود زیرا محتوای روی آن باعث شکننده شدن(پوسته شدن یا ترک خوردگی) آن می شود.
اما با این حال در ترکیب با رنگ های سفید و سایر رنگ ها ترک خوردگی یا پوسته شدن در مقیاس وسیع را نمی‌بینیم. بهتر است به طور خالص استفاده نکنید. این رنگ سفید به عنوان سفید چینی نیز شناخته می شود. در اواسط قرن 19 توسط Winsor & Newton در انگلستان معرفی شد.
رنگدانه: سفید روی(Zinc White)/ مدیوم: روغن خشخاش(poppy oil)، روغن گلرنگ(safflower oil)

بهترین روش استفاده از رنگ سفید روی در رنگ روغن چیست؟
از استفاده در رنگ های زیرین یا لایه های زیرین خودداری کنید.
لایه های غلیظ را اعمال نکنید. به اندازه نیاز یک لایه نازک نگه دارید.
از افزودن الکل سفید یا حلال خودداری کنید.
استفاده از روغن اضافی، به ویژه روغن پایه دانه کتان، مفید است.
نقاشی را تا حد امکان در محیطی معتدل، به طور ایده آل 16-25 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 40-60٪ نگهداری کنید. از نوسانات شدید/ ناگهانی دما اجتناب کنید.

Zinc Mixing White
زینک میکسینگ وایت رنگ سفید مخلوط برای ساختن لعاب و ته رنگ ها مفید است. خنثی و شفاف است، کمترین درجه غلظت(رقیق ترین) رنگ سفید را دارد. قدرت رنگ دهی کمتری نسبت به تیتانیوم وایت دارد و به عنوان سفید رقیق شناخته می شود. نسبتا سریع خشک می شود و زرد نمی شود و حاوی سرب نیست.
رنگدانه: سفید تیتانیوم(titanium white)، سفید روی(Zinc White)/ مدیوم: روغن بذر کتان تصفیه شد (refined linseed oil)، روغن گل آفتابگردان (sunflower oil).

سفید دائمی/Permanent White 
سفید دائمی باعث تضعیف افکت و اثر رنگ های مخفی و لکه‌ های بسیار قوی سفید تیتانیوم می‌شود. (بیشتر از سایر رنگ های سفید و کمتر از سفید تیتانیوم). سفید دائمی تمام مزایای سفید تیتانیوم را دارد: بدون جلوگیری یا محدودیت در ترکیب رنگ ها، بدون ترک خوردن یا بدون پوسته شدن رنگ.
رنگدانه:سفید تیتانیوم(titanium white)/مدیوم:روغن خشخاش(poppy oil)، روغن گلرنگ(safflower oil).
سفید شفاف/ Transparent White

رنگ سفید شفاف یک رنگ نیمه شفاف است که برای ترکیب رنگ ها و لعاب ها مناسب است. قدرت رنگ دهی بسیار کمی دارد و کم رنگ ترین لعاب های رنگی را فراهم می کند. سفید شفاف رنگی خنثی است، حاوی سرب نیست و زرد نمی شود.

سفید مخلوط/ Mixing White

این سفید که گاهی اوقات به نام سفید مخلوط از آن نام می برند، برای ساختن رنگ های لعابی و رنگ‌ها مفید است. خنثی و شفاف است، این سفید رقیق ترین درجه غلظت رنگی را دارد و قدرت رنگ دهی کمتری نسبت به تیتانیوم وایت دارد و به عنوان سفید رقیق شناخته می‌شود. نسبتاً سریع خشک می شود و زرد نمی شود و همچنین حاوی سرب نیست.

تیتانیوم روی سفید/titanium Zinc White

سفید تیتانیوم روی مفیدترین رنگ روغن های سفید همه منظوره است. سفید تیتانیوم قدرت رنگی و شفافیت بالایی دارد در حالی که سفید روی یک سفید ترنسپرنت-شفاف تر با سرعت خشک شدن بیشتر است. بافت نرم و پوشانندگی تیتانیوم را با شفافیت روی ترکیب کرده تا خاصیت گچی رنگ کمتر شود و رنگ سفید عالی به دست آید.

سفید زیرسازی/Underpainting White (Fast Drying)
از آنجایی که بسیاری از هنرمندان به دلیل خاصیت خشک شدن آهسته رنگ روغن جذب آن می شوند، مطمئناً داشتن رنگ سفیدی که سریع خشک می شود در پالت شما می تواند مفید باشد. این رنگ ها معمولاً در عرض 24 ساعت خشک می شوند، بنابراین مطمئناً روند رنگ آمیزی شما را سرعت می بخشند. اگر از سفیده های سریع خشک شونده در مخلوط های خود استفاده کنید، زمان خشک شدن کلی رنگ های خود را سرعت می بخشید.
سفید زیر سازی حاوی ترکیبی از رنگدانه های تیتانیوم و روی است. یک رنگ سفید پوشاننده است که سریع خشک می شود. و به سایر لایه های رنگی اجازه می دهد به راحتی به آن بچسبند (بنابراین این چسبندگی آنرا به عنوان زیر ساز بسیار مفید میکند). این رنگ سفید از روغن بذر کتان یا رزین آلکیدی تشکیل شده است که باعث می شود نسبتاً سریع خشک شود. هنگامی که به صورت غلیظ استفاده می شود پایدار تر است و رنگ سفید آن مشابه سفید تیتانیوم است. همانطور که از نام آن مشخص است، برای رنگ آمیزی لایه های زیر در نظر گرفته شده است.

 

سفید رنگین کمانی/ Iridescent White
رنگ سفید رنگین کمانی حاوی رنگدانه های بر پایه میکا است که درخشندگی مرواریدی دارد. این درخشش به ویژه هنگامی که با رنگدانه های شفاف استفاده می شود تقویت می شود. اثر مرواریدی آن زمانی که با رنگ‌های شفاف ترکیب می‌شود بسیار مؤثر است و حتی روی پس‌زمینه‌ای تیره خود را نشان می دهد.
برای ایجاد جلوه های مرواریدی مفید است و نیمه مات با مات با تمایل به دمای رنگی خنثی است. این رنگ سفید سرعت خشک شدن متوسطی دارد، زرد نمی شود و سرب ندارد.

سفید آنتیک/ Antique White

سفید آنتیک را می توان در برخی از محدوده های رنگ روغن، از جمله چارت رنگ روغن Winsor & Newton یافت. این رنگ سفید دارای دمای رنگی و ته مایه گرم است و نسبت به زمانی که از رنگ سفید غلیظ مانند تیتانیوم استفاده می شود، ترکیبات ملایم تری ایجاد می کند. این رنگ سفید زرد نمی شوند و سرب ندارند.

یک مقایسه رنگی برای سفید
در زیر چند رنگ در مخلوط با مقادیر کمی از تیتانیوم سفید و روی سفید به Alizarin Crimson، Burnt Sienna و Ultramarine Blue اضافه شد تا اثرات مقایسه ای آنها در مخلوط ها مشاهده شود:
تصویر اول ترکیب رنگ ها با Titanium White/تیتانیوم وایت:

تیتانیوم وایت قدرت پوشش دهی بسیار بالایی دارد و فقط مقدار کمی از آن پوشانندگی رنگ را افزایش می دهد و قدرت رنگی آن رنگ را کاهش و جلوه ای پاستلی به آن می بخشد. بسیاری از هنرمندان قدرت پوشش آن را مفید می‌دانند اما در ترکیب با رنگ ها قدرت رنگ را کاهش می دهد و غلبه سفیدی بر رنگ بیشتر است.

تصویر دوم ترکیب رنگ ها با Zinc White/سفید روی:

سفید روی رقیق تر از سفید تیتانیوم است. برای تأثیر قابل توجه روی رنگ به مقدار بیشتری از آن نیاز است و بدون ایجاد ماتی یا حالت گچی، مخلوط رنگی ایجاد می کند. در ترکیب با سایر رنگ ها به نسبت تیتانیوم وایت قدرت رنگی بیشتری دارد.

رنگ آبی آسمانی یا یاسی ساخته شده با آن رنگی تر از رنگ ساخته شده با سفید تیتانیوم است.

 

برای درک بهتر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این متن ویدئو تهیه شده در صفحه اینستاگرام ما را ببینید.

منابع مود استفاده از وب سایت های:
https://www.holbein.co.jp/english/0403.html
https://www.artsupplies.co.uk/blog/what-is-the-difference-between-the-whites-in-oil-painting/
https://www.jacksonsart.com/blog/2020/08/09/the-pros-and-cons-of-zinc-white-oil-paint/#:~:text=Zinc%20White%20(PW4)%20is%20a,to%20improve%20its%20handling%20qualities
https://www.winsornewton.com/int/
https://www.shinhanart.com/en/

تنظیم و ترجمه: فاطمه شریعتی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *